Madryt poinformował o rozpoczęciu prac związanych z przedłużeniem linii metra nr 5 do portu lotniczego Madryt-Barajas. To jedno z największych lotnisk w Europie, które w 2024 roku obsłużyło 66 mln pasażerów. Projekt ma zostać ukończony w 2028 roku.
Madryt rozpoczął prace nad przedłużeniem linii metra 5 z Alameda de Osuna do lotniska Adolfo Suárez–Madrid Barajas. Zostało to ogłoszone przez regionalnego ministra mieszkalnictwa, transportu i infrastruktury, Jorge Rodrigo, podczas jego przemówienia podczas forum Nueva Economía. Przed miastem nie lada wyzwanie, gdyż lotnisko Barajas jest trzecim co do wielkości portem lotniczym w Europie. Rocznie obsługuje ponad 66 milionów pasażerów.
Rodrigo przekazał, że rząd regionalny zainwestuje 181 milionów euro w to 1,7-kilometrowe przedłużenie linii. Nowy przystanek obsłuży terminale T1, T2 i T3. – Podróżowanie z centrum stolicy na główne hiszpańskie lotnisko i trzecie co do wielkości w Europie będzie łatwiejsze i znacznie szybsze – podkreślił minister. Dodał, że z lotnisko generuje poza 66 milionami pasażerów, także ruch ok. 40 tys. pracowników.
Nowa stacja będzie spełniać standardy Metro de Madrid pod względem funkcjonalności, dostępności i bezpieczeństwa. W tym celu będzie miała dużą przestrzeń centralną o powierzchni prawie 20 000 metrów sześciennych, pięć obszarów dostępu, cztery ciągi schodów stałych i dziewięć ciągów schodów ruchomych. Jak zapewnił Rodrigo, jednym z dominujących elementów stacji będzie duży szklany dach o powierzchni 1630 metrów kwadratowych, który umożliwi dostęp naturalnego światła do wnętrza i zapewni pasażerom widok na lotnisko. Budynek został zaprojektowany przez Estudio Lamela. przyszła nowa stacja Aeropuerto T1-T2-T3 będzie współdzielona między linię nr 5 oraz już dojeżdżającą do lotniska linię nr 8.
W celu zapewnienia maksymalnej wydajności prac, roboty będą realizowane przy wykorzystaniu różnych metod: część tunelu zostanie wydrążona tradycyjną metodą odkrywkową, a inna część z wykorzystaniem ścian szczelinowych. Poprzez wydłużenie linii metra wzrośnie rola linii piątej jako jednej z głównych osi komunikacyjnych Madrytu, która obsługuje średnio 77 mln pasażerów rocznie. Linia ta obecnie biegnie na łącznej długości 25 kilometrów, łączy się z 10 innymi, ma 32 stacje i obejmuje odgałęzienie Ópera-Príncipe Pío. Prace zostaną sfinansowane w 40% ze środków Unii Europejskiej.
Wykonawcami inwestycji zostali FCC, Sacyr i Becsa. Wyzwaniem będzie przeprowadzenie tunelu metra pod autostradami M-11 i M-14, w taki sposób, by nie doszło do osiadania gruntu. Użycie tarczy TBM na tak krótkim odcinku uznano za ekonomicznie nieopłacalne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.